Degree 【 display / non-display

  • 言語・地域文化学士, 東京外国語大学

  • 人文科学学士, お茶の水女子大学

  • 人文科学修士, お茶の水女子大学大学院

  • Ph D

Campus Career 【 display / non-display

  • Graduate School of Humanities and Sciences, Research Organization, the Core Section The Cultural Sciences Division, Research Fellow, 2014.04 - 2015.03

  • Organization for Human Life Innovation and Development Institute for Education and Human Development, Project Associate Professor, 2022.04 -

Research Field 【 display / non-display

 

Books 【 display / non-display

  • 思いをつなぐ 保育の環境構成 4.5歳児クラス偏

    第6章 保育の環境と評価, 中央法規出版, 2020.02, 内海 緒香, 宮里 暁美, General book, introductory book for general audience, 126-136

  • 思いをつなぐ 保育の環境構成 2.3歳児クラス偏

    第6章 保育の環境と評価, 中央法規出版, 2020.02, 内海 緒香, 宮里 暁美, General book, introductory book for general audience, 116-126

  • 思いをつなぐ 保育の環境構成 0.1歳児クラス偏

    第6章 保育の環境と評価, 中央法規出版, 2020.02, 内海 緒香, 宮里 暁美, General book, introductory book for general audience, 122-132

Papers 【 display / non-display

  • Unlearning-based professional development for early childhood care and education: Survey of the ECCELL program at Ochanomizu University, Japan

    高等教育と学生支援, , vol.11(p.25 - 32), 2021.03, HAMAGUCHI Junko, UTSUMI Shoka, Survey, Research paper (scientific journal), Coauthor

  • 子どもの安心安全を守り育む保育実践尺度(FCHWS)の作成:見守り概念とモニタリング理論を踏まえて

    人文科学研究, , vol.16(p.157 - 167), 2020.03, 内海 緒香, Original, Research paper (scientific journal), Single Author

  • 子どもの健康・安全・適応を育む保育の場における見守りプロセスの検討

    人文科学研究, , vol.15(p.89 - 103), 2019.03, 内海 緒香, Original, Research paper (scientific journal), Single Author

  • 子どもの健康・安全・適応はどのようにモニタリングされているのか:幼稚園教師の語りの質的内容分析

    人文科学研究, , vol.14(p.121 - 132), 2018.03, 内海 緒香, Original, Research paper (scientific journal), Single Author

  • 「探求力・活用力に関する追跡調査」報告―お茶の水女子大学附属小学校6年生データに焦点をあてて―

    高等教育と学生支援, , vol.7(p.61 - 68), 2017.03, 内海 緒香, Original, Research paper (scientific journal), Single Author

display all >>

Published Article 【 display / non-display

  • 実践ファイル 第3回お茶大こども園フォーラム報告 実践や体験を通して語り合い学び合う

    幼児の教育, vol.118(4)(p.24 - 27), 2019.09, 内海 緒香, Documentation, Single Author, Accepted, Rapid communication, short report, research note, etc. (bulletin of university, research institution)

  • 倉橋惣三と日本の保育について -J・トビン氏、林 安希子さんと『育ての心』を読む-

    幼児の教育, vol.117(1)(p.54 - 57), 2017.12, 浜口 順子・内海 緒香, Original, Coauthor, Accepted, Rapid communication, short report, research note, etc. (bulletin of university, research institution)

Presentations 【 display / non-display

  • 園生活における保育者の幼児に関するモニタリング―保育者は子どもの健康・安全・適応をどのようにモニタリングしているか―

    内海 緒香, Domestic, 2015.09, , 日本心理学会 第79回大会, 名古屋 名古屋大学, 日本心理学会, Not Invited, Main Speaker

  • 成人期の対人ネットワークの質の検討―日本語版Network Relationships inventory を用いて―

    吉武 尚美・菅原 ますみ・内海 緒香, Domestic, 2014.09, , 日本心理学会 第78回大会, 京都 同志社大学, 日本心理学会, Not Invited, Coauthor

  • CRPBI-30の信頼性と妥当性の検討:中学生の自己報告を用いて

    内海 緒香, Domestic, 2012.09, , 日本心理学会第76回大会, 東京, 日本心理学会, Not Invited, Main Speaker

  • 親の権威に対する中学生と親の判断:領域理論の視点から

    内海 緒香, Domestic, 2011.09, , 日本心理学会第75回大会, 東京, Not Invited, Main Speaker

  • 中学生の携帯電話によるインターネット統制認知とネットいじめ:性差の考察

    内海 しょか, Domestic, 2010.08, , 日本教育心理学会第52回総会, 東京(早稲田大学), 日本教育心理学会, Not Invited, Main Speaker

Receipt of outside funds (Education, Research, Contribution to Society and industry-academia[government] collaboration) 【 display / non-display

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(B)2022, 300Thousand yen

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2021, 0Thousand yen

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2021, 0Thousand yen

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2020, 350Thousand yen

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2020, 0Thousand yen

 

Open lectures; lectures, courses, and seminars; guest lectures; etc. 【 display / non-display

  • 自己啓発グループ研修講師「住区センターのアンケート調査について」

    2016.02, 足立区地域のちから推進部住区推進課