Academic 【 display / non-display

  • Ochanomizu University, Fac. Of Home studies, Child Study, University, 1981.03, 卒業, Japan

  • Master's Course ofOchanomizu University, Home studies, Child study, Graduate School(Master's Course), 1983.03, 修了, Japan

  • Utrecht University, NL, Laboratory of Pedagogy, Graduate School(Other), 1985.06, その他, Japan

  • Doctoral Course of Ochanomizu University, Human culture, Human development, Graduate School(Doctor's Course), 1989.03, 単位取得満期退学, Japan

Degree 【 display / non-display

  • Home Study, Ochanomizu University, 1981.03

  • Master of home Study, Master's Course ofOchanomizu University, 1983.03

  • PhD. (Child Study), Ochanomizu University, 2005.03

Campus Career 【 display / non-display

  • Graduate School of Humanities and Sciences, Research Organization, the Core Section The Human Sciences Division, Professor, 2014.04 - 2015.03

  • Faculty of Core Research Human Sciences Division, Professor, 2015.04 -

  • Graduate School of Humanities and Sciences, Education Organization, Doctral Program Human Developmental Sciences, Professor, 2012.04 - 2015.03

  • Graduate School of Humanities and Sciences, Education Organization, Doctral Program Human Developmental Sciences, Professor, 2015.04 -

  • Graduate School of Humanities and Sciences, Education Organization, Master's Program Human Developmental Sciences, Professor, 2012.04 - 2015.03

display all >>

External Career 【 display / non-display

  • Shouei Vocational School for Early Childhood Education , Course Lecturer, 1989.04 - 1993.03

  • Doukanyama Vocational School for Early Childhood Education, Course Lecturer, 1991.04 - 1993.03

  • Teisei Vocational School for Early Childhood Education, Course Lecturer, 1991.04 - 1993.03

  • Tsurumi University,Junior College Section, Course Lecturer, 1992.04 - 1993.03

  • Jumonji Gakuenn Women's Junior College, Course Lecturer, 1996.04 - 2002.03

display all >>

Research Field 【 display / non-display

 

Books 【 display / non-display

  • 新版事例で学ぶ保育内容 表現

    萌文書林2018.04, 浜口 順子, 浜口 順子、宮里 暁美、刑部 育子、無藤隆, Scholarly book

  • 保育学講座① 保育学とは 問いと成り立ち

    第8章 専門家としての保育者の歴史, 東京大学出版会, 2016.07, 浜口 順子, 日本保育学会, Scholarly book, 203-226

  • 子どもと家庭と社会をつなぐ家庭支援論

    保育士による家庭支援の基本, 福村出版, 2015.03, 浜口 順子, 加藤 邦子、浜口 順子, Textbook, survey, introduction, 31-42

  • 保育者論―共生へのまなざし―

    保育者をめざす, 同文書院, 2014.04, 2014, 浜口 順子, 榎沢 良彦、上垣内 伸子, Textbook, survey, introduction, 1-18

  • 新しく生きる―津守真と保育を語る―

    フレーベル館2009.12, 浜口 順子, 津守 眞、浜口 順子共編著, Scholarly book

display all >>

Papers 【 display / non-display

  • 平成期幼稚園教育要領と保育者の専門性

    教育学研究, , vol.81(4)(p.66(448) - 77(459)), 2014.12, 浜口順子, Original, Research paper (scientific journal), Single Author

  • 乳幼児教育環境の創造プロセスにおける「水平―垂直」のモチーフ―お茶の水女子大学附属いずみナーサリーの保育カリキュラム生成―

    人文科学研究8, お茶の水女子大学, , 2012.03, 浜口 順子, Original, Research paper (bulletin of university, research institution), Single Author

  •  保育者の省察における「育ち」概念に関する現象学的考察とその保育学的意味 お茶の水女子大学人間文化研究科学位論文

    2005.03, 浜口 順子, Original, Research paper (scientific journal), Single Author

  •  「育ち」と「発達」―近年の保育研究における用語「育ち」の増加傾向とその意義

    保育学研究, , 1996.03, 浜口 順子, Documentation, Research paper (scientific journal), Single Author

  • 保育者による省察行為の意味

    人間性心理学研究、日本人間性心理学会, , 1990.12, 浜口 順子, Original, Research paper (scientific journal), Single Author

display all >>

Published Article 【 display / non-display

  • 倉橋惣三『育ての心』を読む(9)

    幼児教育じほう(12), 2022.12, 浜口 順子, Original, Single Author, Except for reviews, Lecture material (seminar, tutorial, course, lecture, etc.)

  • 倉橋惣三『育ての心』を読む(8)

    幼児教育じほう(11), 2022.11, 浜口 順子, Original, Single Author, Except for reviews, Lecture material (seminar, tutorial, course, lecture, etc.)

  • 倉橋惣三『育ての心』を読む(7)

    幼児教育じほう(10), 2022.10, 浜口 順子, Original, Single Author, Except for reviews, Lecture material (seminar, tutorial, course, lecture, etc.)

  • 倉橋惣三『育ての心』を読む(6)

    幼児教育じほう(9), 2022.09, 浜口 順子, Original, Single Author, Except for reviews, Lecture material (seminar, tutorial, course, lecture, etc.)

  • 倉橋惣三『育ての心』を読む(5)

    幼児教育じほう(8), 2022.08, 浜口 順子, Original, Single Author, Except for reviews, Lecture material (seminar, tutorial, course, lecture, etc.)

display all >>

Review Papers 【 display / non-display

  • 乳幼児教育を基軸とした生涯学習モデルの構築ECCELL最終報告書

    お茶の水女子大学ECCELL, 2016.03, 乳幼児教育を基軸とした生涯学習モデルの構築ECCELL (主任:浜口 順子), 浜口 順子, Private Grants-in-Aid for Scientific Research Report, Joint Work

  • 「幼・保の発達を見通したカリキュラム開発」最終報告書  ―大学コミュニティにある保育実践と学生の学びをつなぐ―保育カリキュラム研究と保育者養成カリキュラム研究の相互的展開をめざして―

    お茶の水女子大学幼保プロジェクト, 2010.01, お茶の水女子大学特別教育研究経費事業「幼保プロジェクト」, 浜口順子, Private Grants-in-Aid for Scientific Research Report, Joint Work

  • 平成22年度年次報告書

    お茶の水女子大学ECCELL, 2011.08, 浜口順子, 乳幼児教育を基軸とした生涯学習モデルの構築 プロジェクト(ECCELL), Private Grants-in-Aid for Scientific Research Report, Joint Work

Presentations 【 display / non-display

  • 園児から見た幼稚園主事・倉橋惣三―昭和5~26年度東京女子高等師範学校卒園生への質問紙調査から―

    浜口 順子, Domestic, 2018.05, , 日本保育学会第71回大会, 宮城学院女子大学, 日本保育学会, Not Invited, Main Speaker

  • 生涯学習モデルとしての保育現職研修の試み

    浜口 順子、内海 緒香, Domestic, 2018.05, , 日本保育学会第72回大会, 大妻女子大学, 日本保育学会, Not Invited, Main Speaker

  • 大学における重層的生涯学習型保育者養成の到達点と課題(2)―お茶の水女子大学における現職者養成の系譜―

    浜口 順子・安治 陽子, Domestic, 2014.05, , 日本保育学会第67回大会, 大阪総合保育大学・大阪城南女子短期大学, 日本保育学会, Not Invited, Main Speaker

  • 保育を通して倉橋惣三を読み解く―「心もち」の実践的理解―

    佐藤寛子・上坂元絵里・髙橋陽子・灰谷知子・浜口順子, Domestic, 2018.05, , 日本保育学会第71回大会, 宮城学院女子大学, 日本保育学会, Not Invited, Coauthor

  • 幼小接続期における対話的学びを培うカリキュラム研究―「かく」ことからひろがる書きことばの学習―

    森志津・浜口順子, Domestic, 2018.05, , 日本保育学会第71回大会, 宮城学院女子大学, 日本保育学会, Not Invited, Coauthor

display all >>

Receipt of outside funds (Education, Research, Contribution to Society and industry-academia[government] collaboration) 【 display / non-display

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2011, 800Thousand yen

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2010, 800Thousand yen

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2009, 1,700Thousand yen

  • Grant-in-Aid for Exploratory Research2008, 800Thousand yen

  • Grant-in-Aid for Exploratory Research2007, 800Thousand yen

 

Contributions as an officer, member, etc., of an academic society 【 display / non-display

  • 2016.06 - 2018.05,External Adviser, Domestic

  • 2014.06 - 2016.05,Trustee, Domestic

  • 2012.06 - 2014.05,Trustee, 1340-9808, Domestic

  • 2010.06 - 2012.05,Auditor, Domestic

  • 2010.04 - 2013.03,Committee Member, Domestic

display all >>

Open lectures; lectures, courses, and seminars; guest lectures; etc. 【 display / non-display

  • eラーニング教員免許状更新講習「子ども一人一人の理解と倉橋惣三」

    2022.11, 八王子セミナー , オンライン

  • 幼稚園・保育所・小学校教員・保育者研修「幼保の発達を見通したカリキュラム・マネジメント~スタートカリキュラム見直しの視点~」講師

    2021.07, 福島県郡山市教育委員会

  • 令和3年度第1回教員研修会における分科会講義 倉橋惣三と「いま」の幼児教育 

    2021.05, 横浜市幼稚園協会

  • 「日本の幼児教育と「自然」について」自然×幼児教育フォーラムin田野畑村 

    2020.11, いわて自然×幼児教育フォーラム実行委員会

  •  子どもが夢中になって遊ぶ環境とその援助 ~心の育ちと言葉の育ち~

    2018.10, 宮城教育大学附属師幼稚園公開保育協議会

display all >>

Media coverage, appearances, commentary, etc. 【 display / non-display

  • 「今こそ、倉橋惣三 就学前自発的遊びが成長の糧に」朝日新聞

    2022.03.25, 朝日新聞社

  • PriPri プリプリ 【インタビュー】0・1・2歳 どう向き合う子どものかみつき・ひっかき 

    2021.11.01, 世界文化社

  • 保育ナビ特集「120年、何に悩み、何を想う 変わらない保育者のまなざしを次世代へ  pp.6-13

    2021.09.01, フレーベル館

  • 出産準備サイト【専門家監修】乳幼児教育 本当に大切な「学び」とは 前編・後編 ミキハウスオンライン

    2021.08.21, ミキハウス

  • 非認知能力と「心情・意欲・態度」 |ヤマハON-KEN SCOPE 音楽×研究 (yamaha-mf.or.jp)

    2021.02.28, ヤマハ音楽研究所

display all >>