GYOBU Ikuko
|
|
Research Keywords 【 display / non-display 】
-
Early Childhood Education, Child Studies, Child Studies, ECEC, Early Childhood Education
Campus Career 【 display / non-display 】
-
Faculty of Core Research Human Sciences Division, Professor, 2022.04 -
-
Graduate School of Humanities and Sciences, Education Organization, Doctral Program Human Developmental Sciences, Professor, 2022.04 -
-
Graduate School of Humanities and Sciences, Education Organization, Master's Program Human Developmental Sciences, Professor, 2022.04 -
-
Faculty of Human Life and Environmental Sciences Human Life Studies, Professor, 2022.04 -
-
Ochanomizu University, Professor, 2022.04 -
Research Field 【 display / non-display 】
-
Humanities & Social Sciences / Humanities & Social Sciences / Childhood and nursery/pre-school education
Books 【 display / non-display 】
-
お茶の水女子大学保育マネジメント研究 ブックレット vol.1 ―保育マネジメントの現状と展望―
2023, 内海緒香・菊池知子・刑部育子・小玉亮子・髙橋陽子・辻谷真知子・中澤智子・浜口順子・松島のり子・宮里暁美・山下智子, Scholarly book
-
保育者論[第3版]
今日の子育ての状況, 北大路書房, 2020.03, 刑部 育子, 福元 真由美・笠間 浩幸・柏原 栄子, Textbook, survey, introduction, 76-82
-
新しい保育講座⑪保育内容「表現」
乳幼児期の発達と表現, ミネルヴァ書房, 2019.04, 刑部 育子, 小林 紀子・砂上 史子・刑部 育子, Textbook, survey, introduction, 19-33
-
新しい保育講座③子ども理解と援助
子ども理解における発達的観点, ミネルヴァ書房, 2019.04, 刑部 育子, 髙嶋 景子・砂上 史子, Textbook, survey, introduction, 39-53
-
授業づくりネットワーク No. 31 リフレクション大全
ビデオツールCAVSceneを用いたリフレクション, 学事出版, 2019.01, 刑部 育子, ネットワーク編集委員会, Scholarly book, 102-107
Papers 【 display / non-display 】
-
「天然知能」の視点から捉える保育者の専門性- 保育者のひらめきと生まれ続ける新たな実践の検討 -
共創学, , vol.5(1)(p.10 - 22), 2024.01, 杉山沙旺美・刑部育子, Original, Research paper (scientific journal), Coauthor
-
フィンランドの保育者による子どもの主体性のとらえ方とその尊重 - フィンランドのECECの現場の記録から -
お茶の水女子大学こども学研究紀要, , vol.10(p.97 - 107), 2022.06, 髙谷実穂・刑部育子, Original, Research paper (scientific journal), Coauthor
-
1・2歳児クラスにおける仲間との遊びの変化――ビデオ観察ツールCAVSceneにおける観察者の遊びの切り出しに着目して
質的心理学研究, , vol.21(p.34 - 50), 2022.03, 岡南 愛梨・刑部 育子, Original, Research paper (scientific journal), Coauthor
-
How Did the Young Children Encounter the Japanese Urban Landscape?: A Study on Emergent Pedagogy for Sustainability Transformation
Sustainability, , vol.13(17)(p.9723 (1-21) - ), 2021.08, MITSUHASHI Midori, & GYOBU Ikuko, Original, Research paper (scientific journal), Coauthor
-
<保育子どもセミナー講演> 保育におけるアートの可能性
保育子ども研究2020年度, (p.7 - 13), 2021.02, 刑部 育子, Original, Research paper (conference, symposium, etc.), Single Author
Published Article 【 display / non-display 】
-
アート的まなざし(視点)が保育を変える
発達, vol.154(p.31 - ), 2018.04, 刑部 育子, Original, Single Author, Except for reviews, Other
-
研究生活や研究信念に影響を与えた一冊
日本発達心理学会 News letter, vol.83(p.13 - 14), 2018.02, 刑部 育子, Original, Single Author, Except for reviews, Other
-
保育の「根本考察」にチャレンジ!4: 幼児期の表現を支える材料・道具
幼児の教育, vol.117(1)(p.4 - 13), 2018.01, 刑部 育子・桐山 瞭子・堀井 武彦・灰谷 知子・浜口 順子, Original, Capital Author, Except for reviews, Meeting report
-
ビデオツールCAVSceneが生まれたわけ
日本発達心理学会 News letter, vol.75(p.2 - 4), 2015.06, 刑部 育子, Original, Single Author, Except for reviews, Other
-
連載第12回 学び―美的次元からの考察: 生まれ変わる美
キリスト教保育, vol.552(p.34 - 35), 2015.03, 刑部 育子, Original, Single Author, Except for reviews, Other
Review Papers 【 display / non-display 】
-
図説家庭基礎
実教出版, 2022.01, 堀内 かほる・刑部 育子ほか29名, Textbook, Joint Work
-
家庭基礎 気づく力 築く未来
実教出版, 2022.01, 堀内 かほる・刑部 育子ほか32名, Textbook, Joint Work
-
家庭総合
実教出版, 2022.01, 堀内 かほる・刑部 育子他33名, Textbook, Joint Work
-
夕方の保育についての探究: 文京区立お茶の水女子大学こども園の実践 デジタルブック
お茶の水女子大学, 2021.03, 宮里 暁美・刑部 育子・内海 緒香・山﨑 寛恵, Public Grants-in-Aid for Scientific Research Report, Joint Work
-
小さなこども園の大きな挑戦—子どもたちの「やりたい」が発揮される生活— 創立 5 周年記念 実践報告書
文京区立お茶の水女子大学こども園, 2021.03, 宮里 暁美・内海 緒香・山﨑 寛恵・刑部 育子他, Investigative Report(Field Research etc.), Joint Work
Presentations 【 display / non-display 】
-
A Phototypological Approach to Understanding the Nursery Room as a Habitat Based on Children's Awareness
Yamazaki, H., Gyobu, I., Utsumi, S., Sugiyama, S., & Miyasato, A.., International, Poster presentation, 2024.08, 2024/08/022024/08/04, PECERA Annual Conference 2024, Toyo University Akabanedai (Tokyo, Japan), Not Invited, Coauthor
-
Food Education at Japanese Forest Kindergarten to Experience Circles of Life: Revisiting "Itadakimasu" Culture from the Perspective of Sustainability: From the practice of a forest kindergarten
Midori, M. Gyobu, I., Sugiyama, S., Miyasato, A., & Utsumi, S.., International, Oral presentation (general), 2024.07, 2024/07/172024/07/19, 76th OMEP World Assembly and International Conference, Pathumwan Princess Hotel (Bangkok, Thailand), Not Invited, Coauthor
-
Cultivating Diversity Through Rhizome-Based Childcare Management: Exploring Ecce Curriculums Based On “Kurashi” And Creativity In Japan
Utsumi, S., Gyobu, I., Miyasato, A., Yamazaki, H., & Sugiyama, S.., International, Poster presentation, 2024.07, 2024/07/172024/07/19, 76th OMEP World Assembly and International Conference, Pathumwan Princess Hotel (Bangkok, Thailand), Not Invited, Coauthor
-
Valuing Sustainable Living And Slow Peadogy At Japanese Kindergarten: Through Listening And Exploring The Languages Of Fermented Foods
Mori, M., Gyobu, I., & Kurihara, H.., International, Oral presentation (general), 2024.07, 2024/07/172024/07/19, 76th OMEP World Assembly and International Conference, Pathumwan Princess Hotel (Bangkok, Thailand), Not Invited, Coauthor
-
リゾーム型保育マネジメント論の構築(1)―子どもが暮らす場―
刑部育子・山﨑寛恵・杉山沙旺美・内海緒香・宮里暁美, Domestic, Symposium, workshop panel (public), 2024.05, 2024/05/112024/05/12, 日本保育学会第77回大会, オンライン, Not Invited, Main Speaker
Work 【 display / non-display 】
-
CAVScene2
2021.10, Machinery,Tools
刑部 育子・植村 朋弘・中野 洋一, 著作:お茶の水女子大学 iOSバージョン AppStoreにより配布
-
CAVScene
2014.02, Machinery,Tools
刑部 育子・植村 朋弘・中野 洋一, 著作:お茶の水女子大学 iOSバージョン AppStoreにより配布
-
CAVScene
2010.04, Machinery,Tools
刑部 育子・戸田 真志・植村 朋弘, CAVScene搭載ノートパソコン. 販売元: 株式会社インターネットテレフォン.
-
お茶の水女子大学ライフ×アート展 記録展―子どもにふれる―
2022.09, Painting
刑部 育子・いずみナーサリー・附属幼稚園・こども園・瀧田 節子・堀井 武彦・中村紘子・附属中学校他, お茶の水女子大学構内 Student Commons, お茶の水女子大学 ライフ×アートプロジェクト
-
第6回お茶の水女子大学ライフ×アート展
2019.08, Painting
刑部 育子・いずみナーサリー・附属幼稚園・こども園・瀧田 節子・堀井 武彦・中村紘子・附属中学校他, お茶の水女子大学構内 Student Commons, お茶の水女子大学 ライフ×アートプロジェクト
Prize for Research Activities 【 display / non-display 】
-
ED-MEDIA 2014 Best Paper Outstanding Poster Award
ED-MEDIA AACE, GYOBU Ikuko, UEMURA Tomohiro, NAKANO Yoichi, & SAYEKI Yutaka, "The Development of a Video Tool to Support Reflection in Educational Practice." Proc. of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (ED-MEDIA2014), 2014 (1), 874–879, 2014.06, International
-
グッドプレゼンテーション賞受賞
日本デザイン学会, 植村 朋弘・刑部 育子・戸田 真志, ワークショップにおける学びの観察ツールのデザイン: 出来事の仕組みを捉えるための最小単位F2LOモデルの提案, 2012.06, Domestic
-
ED-MEDIA 2009 Best Paper Outstanding Poster Award
ED-MEDIA AACE, GYOBU Ikuko, TODA Masashi, UEMURA Tomohiro, & KUDO Yuta, "Tool for Collective Analysis of Visual Scenes in Moving Activities." Proc. of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (ED-MEDIA2009), 2009 (1), 4013-4018., 2009.07, International
-
ED-MEDIA 2008 Best Paper Outstanding Poster Award
ED-MEDIA AACE, GYOBU Ikuko, & TODA Masashi, "Scene-Commentary Device: A Tool for the Immediate Reflection over Observed Episodes." Proc. of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (ED-MEDIA2008), 2008 (1), 5635-5639., 2008.07, International
-
2007年度ヒューマンインタフェース学会学術奨励賞
ヒューマンインタフェース学会, 小松 英寛・小川 貴生・刑部 育子・岡本 誠, Scenario Exchange Project - シナリオベースドデザインを用いたインターナショナルワークショップ,ヒューマンインタフェースシンポジウム2006論文集, pp. 503-508., 2007.03, Domestic
Industrial Property 【 display / non-display 】
-
行動分析支援システム及び行動分析支援プログラム
刑部 育子・戸田 真志・植村 朋弘, 国立大学法人お茶の水女子大学
Application number (特願2008-305080, 2008.11.28) Publication number (2010-129146) Registration number (特許第5098976号, 2012.10.05)
-
アプリアイコン(マーク)CAVScene【マーク】
刑部 育子・植村 朋弘, 国立大学法人お茶の水女子大学
Registration number (登録5356355号, 2010.09.24)
-
アプリ名称(文字列)CAVScene【標準文字】
刑部 育子・植村 朋弘, 国立大学法人お茶の水女子大学
Registration number (登録5356354号, 2010.09.24)
Receipt of outside funds (Education, Research, Contribution to Society and industry-academia[government] collaboration) 【 display / non-display 】
-
Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2022, 0Thousand yen
-
Grant-in-Aid for Scientific Research(B)2022, 4,000,000Thousand yen
-
Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2021, 0Thousand yen
-
Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2021, 0Thousand yen
-
Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2021, 1,100,000Thousand yen
Prize for Social Activities 【 display / non-display 】
-
科学研究費助成事業 (科研費) 第一段審査 (書面審査) 有意義な審査意見を付した審査委員として表彰
独立行政法人日本学術振興会, 刑部 育子, 2017.09
Media coverage, appearances, commentary, etc. 【 display / non-display 】
- 週刊教育資料
2019.02.18, 教育公論社
- 日本教育新聞
2019.02.18, 日本教育新聞社
- 日本保育学会会報
2019.01.05, 日本保育学会
- 言語文化教育研究
2018.12.01, 言語文化教育研究学会
- 早稲田日本語教育学
2018.06.01