INOUE Tokiko


Position

Professor

Affiliation

Faculty of Core Research Humanities Division

Faculty

Performing Arts

Education Organization (Master's Program)

Music

Education Organization (Doctoral Program)

Arts and Representational Studies

写真a

Research Keywords 【 display / non-display

  • Musicology, Cultural History of Western Music, Empirical Study of Music, Gender diversity and music, Formation of Concert Culture, History of Choral Activities, music appreciation and education

Academic 【 display / non-display

  • お茶の水女子大学大学院, 人文科学研究科, 音楽学専攻, 大学院(修士課程), 修了, Japan

  • お茶の水女子大学大学院, 人間文化研究科, 比較文化学専攻(音楽学), 大学院(博士課程), 修了, Japan

  • Ochanomizu University, University, 卒業, Japan

Degree 【 display / non-display

  • 学士, お茶の水女子大学

  • 修士(人文科学), お茶の水女子大学大学院

  • Ph.D. in Musicology

Campus Career 【 display / non-display

  • Ochanomizu University, Research Associate, 2003.04 - 2005.03

  • Graduate School of Humanities and Sciences, Research Organization, the Core Section, Assistant Professor, 2014.04 - 2015.03

  • Faculty of Core Research Humanities Division, Assistant Professor, 2015.04 - 2018.03

  • Faculty of Core Research Humanities Division, Associate Professor, 2018.04 - 2024.03

  • Faculty of Core Research Humanities Division, Professor, 2024.04 -

Research Field 【 display / non-display

 

Books 【 display / non-display

  • 『オーケストラと日本人』(近刊)

    アルテスパブリッシング 2025.02, 井上 登喜子, Scholarly book

  • 『音楽文化の日本近現代史』(印刷中)

    青弓社2025, 井上 登喜子(共著・分担執筆), 洋楽文化史研究会(編), Scholarly book

  • 「聴くこと」の革命:ベートーヴェン時代の耳は「交響曲」をどう聴いたか

    Music as Thought:Listening to the Symphony in the Age of Beethoven, アルテス・パブリッシング, Princeton University Press, 2015.10, 2006, マーク・エヴァン・ボンズ著、近藤譲・井上登喜子訳, Bonds, Mark Evan , Scholarly book

Papers 【 display / non-display

  • Western classical music in a non-Western culture: The repertoires of Japanese professional orchestras in the twentieth century

    Poetics, , vol.67(p.13 - 25), 2018.04, INOUE Tokiko, Original, Research paper (scientific journal), Single Author

  • 明治末期から昭和初期の学生オーケストラの演奏会:「寄せ集め」から「均質化」への変遷をめぐって

    お茶の水音楽論集, (第23)(p.13 - 24), 2023.09, 井上登喜子, Original, Research paper (scientific journal), Single Author

  • 大正・昭和初期のカルメン受容-「オペラ抜粋曲」のレパートリー形成とその背景-

    早稲田オペラ/音楽劇研究, (3)(p.17 - 32), 2022.03, 井上登喜子, Original, Research paper (scientific journal), Single Author

  • エロイーズ・カニングハムと「青少年シンフォニー・コンサート」

    人文科学研究, , vol.第16(p.197 - 219), 2020.03, 井上登喜子, Original, Research paper (scientific journal), Single Author

  • マリー・フォン・リンデマンの回想録からみるシューマンと合唱協会の活動

    お茶の水音楽論集, (18)(p.13 - 24), 2017.05, 井上登喜子, Original, Research paper (scientific journal), Single Author

display all >>

Published Article 【 display / non-display

  • クラシック音楽とジェンダー:「多様性」はクラシック音楽の救世主になるか?

    音楽文化の創造(CMC) 電子版 特集「音楽とジェンダー」, vol.第29(p.1 - 4), 2024.07, 井上 登喜子, Original, Single Author, Except for reviews, Rapid communication, short report, research note, etc. (scientific journal)

  • 〔書評〕ウィリアム・ウェーバー著、松田健訳『音楽テイストの大転換―ハイドンからブラームスまでの演奏会プログラム』

    『音楽学』, vol.64(1)(p.64 - 65), 2018.10, 井上 登喜子, Original, Single Author, Accepted, Book review, literature introduction, etc.

  • 大学教育における「音楽学」の可能性:領域横断的視野を育む教育

    お茶の水音楽論集(徳丸吉彦先生喜寿記念特別号)(p.13 - 14), 2013.12, 井上登喜子, Original, Single Author, Except for reviews, Other

  • 日本人はなぜウィンナ・ワルツが好きなのか

    MOSTLY CLASSIC 1月号(p.54 - 55), 2012.01, 井上登喜子, Original, Single Author, Except for reviews, Other

  • 19世紀ドイツの合唱協会:都市、社会階層と不可分の音楽活動(後半)リレー連載『新・19世紀の社会文化考③』

    NHK交響楽団『フィルハーモニー』 6月号(p.34 - 38), 2007.06, 井上登喜子, Original, Single Author, Except for reviews, Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)

display all >>

Review Papers 【 display / non-display

  • 小学校音楽鑑賞用教材集〔解説書〕(NHK DVD教材)

    「世界の民族音楽」, NHKソフトウェア, 2005.01, 井上 登喜子(分担執筆), Teaching Material, Joint Work

Presentations 【 display / non-display

  • 明治・大正期における上演文化と合唱文化の交差:児童劇と大学合唱団に注目して

    井上登喜子, Domestic, Oral presentation (general), 2024.10, , 2024年度10月研究例会, 早稲田大学, 早稲田大学総合研究機構 オペラ/音楽劇研究所, Invited, Main Speaker

  • 日本の中のオペラ、オペラの中の日本(ディスカッサント)

    井上登喜子, Domestic, 2023.06, , HMCリエゾントークⅤ, 東京大学, 東京大学ヒューマニティーズセンター, Coauthor

  • 日本におけるロシア音楽受容の時系列ダイナミクス

    井上登喜子, Domestic, Symposium, workshop panel (nominated), 2023.06, , シンポジウム「近代日本の洋楽受容とロシア」, オンライン開催, 科研費基盤研究(C) 日露音楽文化交流の具体的包括的研究:両国の初演データ調査および極東地域の交流を軸に, Invited, Main Speaker

  • レパートリーの「革新」はどのように起こるのか?~20世紀の日本・米国・ドイツのオーケストラ演奏会データの検証が示すもの~

    井上登喜子, Domestic, 2021.05, , 庭園想楽シンポジウム オーケストラ公演のレパートリー、過去・現在・未来~受け継がれてきたもの、変化していくもの~, オンライン, 庭園想楽, Invited, Main Speaker

  • 大正・昭和初期のオーケストラ演奏会と「オペラ抜粋曲」

    井上登喜子, Domestic, 2021.02, , オペラ/音楽劇研究所2月研究例会(第193回オペラ研究会), オンライン開催, 早稲田大学総合研究機構オペラ/音楽劇研究所, Not Invited, Main Speaker

display all >>

Receipt of outside funds (Education, Research, Contribution to Society and industry-academia[government] collaboration) 【 display / non-display

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2024

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2023

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2022, 500,000Thousand yen

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2021, 600,000Thousand yen

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2014, 780,000Thousand yen

display all >>

 

Contributions as an officer, member, etc., of an academic society 【 display / non-display

  • 2023.04 - 2025.03,Committee Member, Academic society, research group, etc., Domestic

  • 2024.04 - 2024.12,the Vice-Chairperson, Other, Domestic

  • 2022.04 - now,the Chairperson, 1344-672X, Domestic

  • 2020.04 - now,Other, Academic society, research group, etc., Domestic

  • 2015.04 - 2021.03,Trustee, Domestic

display all >>

Open lectures; lectures, courses, and seminars; guest lectures; etc. 【 display / non-display

  • ジェンダーでクラシック音楽を考える 対談「音楽家にとってのジェンダー、音楽教育のジェンダー化とは?」

    2023.06, フェリス女学院大学ジェンダースタディーズセンター, フェリス女学院大学 フェリスホール

  • シンポジウム「浅草オペラへのまなざしーさまざまな文化を包摂する大正期芸能の再検証」

    2019.09, 民族藝術学会第89回東京例会

  • 歴史資料とデータからみるオーケストラ演奏会とアートマネジメント

    2014.12, 平成26年度文化庁「大学を活用した文化芸術推進事業」お茶の水女子大学「ナレッジマネジメント力を核とするアートマネジメントスタッフの育成」

  • 「歌とレクチャーによるオペラへの招待 モーツァルト<フィガロの結婚>」(東邦音楽大学エクステンションセンター公開講座)

    2014.01, 東邦音楽大学エクステンションセンター

  • 「時代様式に基づいたピアノ演奏とは④ロマン派の音楽と形式原理:シューマン《子供の情景》の形式をめぐって」(第4回東邦音楽大学「東邦ピアノセミナー講座」)

    2010.07, 東邦音楽大学「東邦ピアノセミナー講座」

display all >>