UTSUMI Shoka
|
|
Degree 【 display / non-display 】
-
言語・地域文化学士, 東京外国語大学
-
人文科学学士, お茶の水女子大学
-
人文科学修士, お茶の水女子大学大学院
-
Ph D
Campus Career 【 display / non-display 】
-
Graduate School of Humanities and Sciences, Research Organization, the Core Section The Cultural Sciences Division, Research Fellow, 2014.04 - 2015.03
-
Organization for Human Life Innovation and Development Institute for Education and Human Development, Project Associate Professor, 2022.04 -
Research Field 【 display / non-display 】
-
Humanities & Social Sciences / Humanities & Social Sciences / Childhood and nursery/pre-school education
-
Humanities & Social Sciences / Humanities & Social Sciences / Educational psychology
Books 【 display / non-display 】
-
思いをつなぐ 保育の環境構成 4.5歳児クラス偏
第6章 保育の環境と評価, 中央法規出版, 2020.02, 内海 緒香, 宮里 暁美, General book, introductory book for general audience, 126-136
-
思いをつなぐ 保育の環境構成 2.3歳児クラス偏
第6章 保育の環境と評価, 中央法規出版, 2020.02, 内海 緒香, 宮里 暁美, General book, introductory book for general audience, 116-126
-
思いをつなぐ 保育の環境構成 0.1歳児クラス偏
第6章 保育の環境と評価, 中央法規出版, 2020.02, 内海 緒香, 宮里 暁美, General book, introductory book for general audience, 122-132
Papers 【 display / non-display 】
-
Unlearning-based professional development for early childhood care and education: Survey of the ECCELL program at Ochanomizu University, Japan
高等教育と学生支援, , vol.11(p.25 - 32), 2021.03, HAMAGUCHI Junko, UTSUMI Shoka, Survey, Research paper (scientific journal), Coauthor
-
子どもの安心安全を守り育む保育実践尺度(FCHWS)の作成:見守り概念とモニタリング理論を踏まえて
人文科学研究, , vol.16(p.157 - 167), 2020.03, 内海 緒香, Original, Research paper (scientific journal), Single Author
-
子どもの健康・安全・適応を育む保育の場における見守りプロセスの検討
人文科学研究, , vol.15(p.89 - 103), 2019.03, 内海 緒香, Original, Research paper (scientific journal), Single Author
-
子どもの健康・安全・適応はどのようにモニタリングされているのか:幼稚園教師の語りの質的内容分析
人文科学研究, , vol.14(p.121 - 132), 2018.03, 内海 緒香, Original, Research paper (scientific journal), Single Author
-
5つの保育カリキュラムとOECD保育白書の議論―カリキュラム策定への示唆―
人文科学研究, , vol.13(p.151 - 160), 2017.03, 内海 緒香, Original, Research paper (scientific journal), Single Author
Published Article 【 display / non-display 】
-
実践ファイル 第3回お茶大こども園フォーラム報告 実践や体験を通して語り合い学び合う
幼児の教育, vol.118(4)(p.24 - 27), 2019.09, 内海 緒香, Documentation, Single Author, Accepted, Rapid communication, short report, research note, etc. (bulletin of university, research institution)
-
倉橋惣三と日本の保育について -J・トビン氏、林 安希子さんと『育ての心』を読む-
幼児の教育, vol.117(1)(p.54 - 57), 2017.12, 浜口 順子・内海 緒香, Original, Coauthor, Accepted, Rapid communication, short report, research note, etc. (bulletin of university, research institution)
Presentations 【 display / non-display 】
-
園生活における保育者の幼児に関するモニタリング―保育者は子どもの健康・安全・適応をどのようにモニタリングしているか―
内海 緒香, Domestic, 2015.09, , 日本心理学会 第79回大会, 名古屋 名古屋大学, 日本心理学会, Not Invited, Main Speaker
-
成人期の対人ネットワークの質の検討―日本語版Network Relationships inventory を用いて―
吉武 尚美・菅原 ますみ・内海 緒香, Domestic, 2014.09, , 日本心理学会 第78回大会, 京都 同志社大学, 日本心理学会, Not Invited, Coauthor
-
CRPBI-30の信頼性と妥当性の検討:中学生の自己報告を用いて
内海 緒香, Domestic, 2012.09, , 日本心理学会第76回大会, 東京, 日本心理学会, Not Invited, Main Speaker
-
親の権威に対する中学生と親の判断:領域理論の視点から
内海 緒香, Domestic, 2011.09, , 日本心理学会第75回大会, 東京, Not Invited, Main Speaker
-
中学生の携帯電話によるインターネット統制認知とネットいじめ:性差の考察
内海 しょか, Domestic, 2010.08, , 日本教育心理学会第52回総会, 東京(早稲田大学), 日本教育心理学会, Not Invited, Main Speaker
Receipt of outside funds (Education, Research, Contribution to Society and industry-academia[government] collaboration) 【 display / non-display 】
-
Grant-in-Aid for Scientific Research(B)2022, 300Thousand yen
-
Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2021, 0Thousand yen
-
Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2021, 0Thousand yen
-
Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2020, 0Thousand yen
-
Grant-in-Aid for Scientific Research(C)2020, 350Thousand yen
Open lectures; lectures, courses, and seminars; guest lectures; etc. 【 display / non-display 】
-
自己啓発グループ研修講師「住区センターのアンケート調査について」
2016.02, 足立区地域のちから推進部住区推進課