MUTO Sera


Position

Associate Professor

Affiliation

Faculty of Core Research Human Sciences Division

Faculty of Letters and Education Human and Social Sciences

Ochanomizu University

Faculty

Human and Social Sciences

Education Organization (Master's Program)

Department of Educational Science

Education Organization (Doctoral Program)

Educational Science

写真a

Academic 【 display / non-display

  • The University of Tokyo, University, 2011.03, 卒業, Japan

  • 東京大学, 大学院教育学研究科, 総合教育科学専攻教育心理学コース, 大学院(修士課程), 2013.03, 修了, Japan

  • 東京大学, 大学院教育学研究科, 総合教育科学専攻教育心理学コース, 大学院(博士課程), 2016.03, 単位取得満期退学, Japan

  • 東京大学, 大学院教育学研究科, 総合教育科学専攻教育心理学コース, 大学院(博士課程), 2016.05, その他, Japan

Degree 【 display / non-display

  • 学士(教育学), 東京大学, 2011.03

  • 修士(教育学), 東京大学, 2013.03

  • 博士(教育学), 東京大学, 2016.05

Campus Career 【 display / non-display

  • Faculty of Core Research General Education Division, Lecturer, 2016.04 - 2017.03

  • Campus Educational System Reform Division Center for Research and Development of Education, Lecturer, 2016.04 - 2017.03

  • Faculty of Letters and Education Human and Social Sciences, Lecturer, 2016.04 - 2021.03

  • Headquarters for Campus Educational System Reform Center for Institutional Research, Educational Development, and Learning Support, Lecturer, 2017.04 - 2021.03

  • Graduate School of Humanities and Sciences, Education Organization, Master's Program, Lecturer, 2017.04 - 2021.03

display all >>

Research Field 【 display / non-display

 

Books 【 display / non-display

  • 尊敬関連感情の心理学

    ナカニシヤ出版2018.02, 武藤 世良, Report

  • 感情心理学ハンドブック

    感情の評価・知識・経験, 北大路書房, 2019.09, 武藤 世良, 日本感情心理学会(企画)・内山 伊知郎(監修)・中村 真・武藤 世良・大平 英樹・樋口 匡貴・石川 隆行・榊原 良太・有光 興記・澤田 匡人・湯川 進太郎(編集), Scholarly book, 100-141

  • 臨床心理学中事典

    感情、感情知性、自己意識的感情, 遠見書房, 2022.12, 武藤 世良, 野島 一彦・森岡 正芳・岡村 達也・坂井 誠・黒木 俊秀・津川 律子・遠藤 利彦・岩壁 茂 , Dictionary, encyclopedia, 68-69, 69-70, 169-170

  • 情動発達の理論と支援(シリーズ 支援のための発達心理学)

    第2章 情動の発達とそのメカニズム, 金子書房, 2021.06, 武藤 世良, 遠藤 利彦, Scholarly book, 22-34

  • 看護のためのポジティブ心理学

    尊敬とは(「第2章第9節 Respect 尊敬」の前半部分), 医学書院, 2021.02, 武藤 世良, 秋山 美紀・島井 哲志・前野 隆司, Scholarly book, 160-169

display all >>

Papers 【 display / non-display

  • 感情とは何か――日本における定義をめぐる4つの困難と挑戦――

    エモーション・スタディーズ, , vol.9(1)(p.6 - 32), 2024.08, 武藤 世良・白井 真理子, Original, Research paper (scientific journal), Capital Author

  • 認知と非認知のあいだ――教育・研究・実践の観点から――

    教育心理学年報, , vol.63(p.207 - 225), 2024.09, 武藤 世良・篠原 郁子・針生 悦子・仲 真紀子・三宮 真智子, Original, Research paper (scientific journal), Capital Author

  • われわれは測りたいものを測れているか――感情と生理反応の定義と測定指標に対する信念に着目して――

    エモーション・スタディーズ, , vol.9(1)(p.95 - 103), 2024.08, 白井 真理子・武藤 世良・山川 香織・森本 文人, Original, Research paper (scientific journal), Coauthor

  • 特集「感情の研究方法――われわれは測りたいものを測れているか?――」巻頭言

    エモーション・スタディーズ, , vol.9(1)(p.1 - 5), 2024.08, 白井 真理子・武藤 世良(共同第一著者)・山川 香織・森本 文人, Original, Research paper (scientific journal), Capital Author

  • Context matters: Respect concepts are embedded within culture and close relationships

    Affective Science, , vol.5(1)(p.49), 2024.01, Xi Liu, Jenny Huang, Karina D. Seebaluck, Summer R. Phommachieng, Sera Muto, and Amy G. Halberstadt, Original, Research paper (scientific journal), Coauthor

display all >>

Published Article 【 display / non-display

  • 研究成果報告会から(“お茶の間”講座(研究成果報告会))

    児童教育, vol.35(p.35 - 40), 2025.02, 武藤 世良(第一著者とは異なる扱い)・芦田 祐佳・浜口 順子・村川 雅弘・浅井 幸子, Documentation, Coauthor, Except for reviews, Lecture material (seminar, tutorial, course, lecture, etc.)

  • 「運営指導委員会」(“お茶の間“講座(校内研修会より))

    児童教育, vol.34(p.31 - 36), 2024.02, 武藤 世良(第一著者とは異なる扱い)・浜口 順子・小玉 重夫, Documentation, Coauthor, Except for reviews, Lecture material (seminar, tutorial, course, lecture, etc.)

Review Papers 【 display / non-display

  • 教員の配置等に関する教育政策の実証に関する研究 報告書

    第1部第2章2節 非認知能力関連の概念・心理尺度と追加調査の方法, 国立教育政策研究所, (p.39 - 83), 2023.03, 武藤 世良・利根川 明子・石井 佑可子・川本 哲也・久保田(河本) 愛子・小松 佐穂子・箱田 裕司・遠藤 利彦, Investigative Report(Field Research etc.), Joint Work

  • 教員の配置等に関する教育政策の実証に関する研究 報告書

    第1部第2章3節 OLS推定, 国立教育政策研究所, (p.84 - 132), 2023.03, 久保田(河本) 愛子・利根川 明子・飯村 周平・武藤 世良・川本 哲也・大久保 圭介・島田 大祐・岡田 謙介・遠藤 利彦, Investigative Report(Field Research etc.), Joint Work

  • 教員の配置等に関する教育政策の実証に関する研究 報告書

    第1部第2章4節 応用分析編に向けた議論, 国立教育政策研究所, (p.133 - 136), 2023.03, 久保田(河本) 愛子・利根川 明子・飯村 周平・武藤 世良・川本 哲也・大久保 圭介・島田 大祐・岡田 謙介・遠藤 利彦, Investigative Report(Field Research etc.), Joint Work

  • 教員の配置等に関する教育政策の実証に関する研究 報告書

    第1部補論①2節 非認知能力, 国立教育政策研究所, (p.144 - 171), 2023.03, 島田 大祐・利根川 明子・久保田(河本) 愛子・飯村 周平・武藤 世良・川本 哲也・大久保 圭介・岡田 謙介・遠藤 利彦, Investigative Report(Field Research etc.), Joint Work

  • 教員の配置等に関する教育政策の実証に関する研究 報告書

    第2部第8章 学級規模と非認知能力の関連-マルチレベルモデルによる分析, 国立教育政策研究所, (p.280 - 299), 2023.03, 利根川 明子・島田 大祐・久保田(河本) 愛子・飯村 周平・武藤 世良・川本 哲也・大久保 圭介・岡田 謙介・遠藤 利彦, Investigative Report(Field Research etc.), Joint Work

display all >>

Presentations 【 display / non-display

  • A heuristic approach to categorize emotion theories in psychology

    MUTO Sera, International, Oral presentation (general), 2024.07, 2024/07/182024/07/18, ISRE 2024: Conference of the International Society for Research on Emotion, Belfast, Northern Ireland, Queen’s University Belfast, Not Invited, Main Speaker

  • 今,改めて問う「感情とは何か」(4)――基本感情理論を問い直す――(プレカンファレンス企画・話題提供)

    武藤 世良・白井 真理子, Domestic, Symposium, workshop panel (public), 2024.05, 2024/05/312024/05/31, 日本感情心理学会第32回大会, 大阪府, 大阪体育大学, Not Invited, Main Speaker

  • 「てつがく創造活動」はメタ認知・社会情緒的スキルを育むか(1)―児童対象の質問紙調査に着目した短期縦断的検討―

    武藤 世良・小島 淳広・芦田 祐佳, Domestic, Poster presentation, 2024.03, 2024/03/062024/03/06, 日本発達心理学会第35回大会, 大阪府, 日本発達心理学会, Not Invited, Main Speaker

  • 「てつがく創造活動」はメタ認知・社会情緒的スキルを育むか(2)―保護者に対する質問紙調査をもとに―

    芦田 祐佳・武藤 世良・小島 淳広, Domestic, Poster presentation, 2024.03, 2024/03/062024/03/06, 日本発達心理学会第35回大会, 大阪府, 日本発達心理学会, Not Invited, Coauthor

  • 認知と非認知のあいだ(シンポジウム企画・司会)

    武藤 世良・篠原 郁子・針生 悦子・仲 真紀子・三宮 真智子, Domestic, Symposium, workshop panel (public), 2023.08, 2023/08/102023/09/10, 日本教育心理学会第65回総会, オンライン開催, 日本教育心理学会, Not Invited, Main Speaker

display all >>

Prize for Research Activities 【 display / non-display

Receipt of outside funds (Education, Research, Contribution to Society and industry-academia[government] collaboration) 【 display / non-display

  • Grant-in-Aid for Early-Career Scientists2022, 1,000,000yen

  • Grant-in-Aid for Early-Career Scientists2021, 600,000yen

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(B)2021, 100,000yen

  • Grant-in-Aid for Early-Career Scientists2020, 700,000yen

  • Grant-in-Aid for Scientific Research(B)2020, 100,000yen

display all >>

 

Open lectures; lectures, courses, and seminars; guest lectures; etc. 【 display / non-display

  • 附属高校生のためのキャリアガイダンス2023年3月(3月14日:教育学について;1年生対象)

    2023.03, お茶の水女子大学附属高等学校, Visiting lecture

  • 本学附属中学校2年生の研究室訪問(2022年11月30日:教育心理学について)

    2022.11, お茶の水女子大学附属中学校, Visiting lecture

  • 附属高校生のためのキャリアガイダンス2022(2022年9月21日:教育学について;2年生を対象)

    2022.09, お茶の水女子大学附属高等学校

  • 本学附属中学校2年生の研究室訪問(2020年11月18日・25日:教育心理学について)および研究室訪問まとめ発表会(12月16日)への参加

    2020.11, お茶の水女子大学附属中学校

  • 社会情意的スキルを育む・測る―『てつがく創造活動』に寄せる期待と展望―(本学附属小学校教員を対象とした招待講演)

    2019.03, お茶の水女子大学附属小学校

display all >>

Media coverage, appearances, commentary, etc. 【 display / non-display

  • #現代「リスペクト」/共同通信社

    2021.10.01, 共同通信社/沖縄・琉球新報、鳥取・日本海新聞、山梨日日新聞、神奈川新聞、埼玉新聞、鹿児島・南日本新聞、静岡新聞、徳島新聞、長野・信濃毎日新聞、新潟日報、千葉日報、茨城新聞、岡山・山陽新聞、京都新聞、山形新聞、秋田魁新報、広島・中国新聞、沖縄タイムス、愛媛新聞、福井新聞

  • #現代「リスペクト」サイド記事/共同通信社

    2021.10.01, 共同通信社/沖縄・琉球新報、山梨日日新聞、埼玉新聞、鹿児島・南日本新聞、静岡新聞、徳島新聞、長野・信濃毎日新聞、新潟日報、千葉日報、茨城新聞、京都新聞、山形新聞、秋田魁新報、沖縄タイムス、愛媛新聞、福井新聞