畠山 由香子 HATAKEYAMA Yukako
|
|
学歴 【 表示 / 非表示 】
-
東京大学, 法学部, 公法コース(第2類), 大学, 卒業, 日本国
-
エモリー大学, ゴイズエタ・ビジネススクール, 経営学, 大学院(修士課程), 1999年05月, 修了, アメリカ合衆国
-
コロンビア大学, ティーチャーズ・カレッジ, 英語教授法, 大学院(修士課程), 2008年05月, 修了, アメリカ合衆国
学外略歴 【 表示 / 非表示 】
-
東京女子大学 教養学部,非常勤講師,2012年04月 - 2017年09月
-
国際基督教大学 リベラルアーツ英語プログラム,特任講師,2013年09月 - 2017年08月
-
お茶の水女子大学 人間文化創成科学研究科,非常勤講師,2017年06月 - 2017年09月
-
国際基督教大学 リベラルアーツ英語プログラム,非常勤講師,2017年09月 - 2021年03月
-
お茶の水女子大学 外国語教育センター,講師,2017年10月 - 継続中
学術著書・訳書 【 表示 / 非表示 】
-
New Rays English Communication III (文部科学省検定済教科書 高等学校外国語科用)
Chapter 8 What You Eat May Affect Your Environment, いいずな書店, 2024年02月, New Rays English Communication III (文部科学省検定済教科書 高等学校外国語科用), 田中茂範・武田修一・阿部一・佐藤芳明・中村俊佑・畠山由香子・細井京子・村上ひろ子・森本俊・吉原学・渡辺敦子・渡邉正三・いいずな書店, 教科書・概説・概論, 80-89
-
New Rays English Communication II (文部科学省検定済教科書 高等学校外国語科用)
Chapter 5 Welcome to Costa Rica, いいずな書店, 2023年02月, 田中茂範・武田修一・阿部一・佐藤芳明・中村俊佑・畠山由香子・細井京子・村上ひろ子・森本俊・吉原学・渡辺敦子・渡邉正三・いいずな書店, 教科書・概説・概論, 72-85
-
New Rays English Communication I (文部科学省検定済教科書 高等学校外国語科用)
Skills for Reading Comprehension; Chapter 5 Satoko and Nada, いいずな書店, 2022年02月, 田中茂範・武田修一・阿部一・井上朋子・佐藤芳明・中村俊佑・畠山由香子・細井京子・村上ひろ子・森本俊・吉原学・渡辺敦子・渡邉正三・いいずな書店, 教科書・概説・概論, 66-67, 68-81
-
ニュース英語で4技能を鍛える インプットからアウトプットへ
第3章・第12章, 三修社, 2020年02月, 日本メディア英語学会 英語教育・メディア研究分科会, 日本メディア英語学会 英語教育・メディア研究分科会, 教科書・概説・概論, 22-27, 76-81
論文 【 表示 / 非表示 】
-
Enhancing learners’ intercultural communicative competence in an undergraduate content-based English class in Japan: Examining the effectiveness using RFCDC
Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 28巻1号(頁43 - 66), 2024年07月, HATAKEYAMA Yukako, 原著, 研究論文(学術雑誌), 単著
-
How Does Feedback Type Affect L2 Learners’ Text Revisions? Comparison of Peer Feedback, AWE, and the Two Combined
AsiaTEFL Proceedings 2023: Papers from the 21st AsiaTEFL Conference, AsiaTEFL(頁223 - 235), 2023年12月, HATAKEYAMA Yukako, 原著, 研究論文(国際会議プロシーディングス), 単著
-
An attempt to develop students’ intercultural competence: A class planned using Reference Framework of Competences for Democratic Culture (RFCDC)
Journal of the Ochanomizu University English Society, お茶の水女子大学英文学会, 12巻(頁21 - 43), 2023年03月, HATAKEYAMA Yukako, 原著, 研究論文(大学,研究機関等紀要), 単著
-
Student-facilitated ACT classes: An attempt to enhance student engagement and active learning
お茶の水女子大学 人文科学研究, , 18巻(頁69 - 81), 2022年03月, HATAKEYAMA Yukako, 原著, 研究論文(大学,研究機関等紀要), 単著
-
Effects of feedback type on the quality of L2 learners’ revised essays: Comparison of peer feedback and automated writing evaluation
JAAL in JACET Proceedings, The Japan Association of College English Teachers (JACET), 4巻(頁53 - 59), 2022年03月, HATAKEYAMA Yukako, 原著, 研究論文(国際会議プロシーディングス), 単著
その他書籍掲載文、作品解説・解題、校閲・監修(特定課題研究報告書を含む) 【 表示 / 非表示 】
-
New Rays English Communication III Teacher's Manual
Chapter 8 What You Eat May Affect Your Environment, いいずな書店, 2024年03月, New Rays English Communication 編集委員会, 解説書・図録等, 共著
-
New Rays English Communication II Teacher's Manual
Chapter 5 Welcome to Costa Rica, いいずな書店, 2023年03月, New Rays English Communication 編集委員会, 解説書・図録等, 共著
研究発表 【 表示 / 非表示 】
-
畠山 由香子・栗田 秀子・山腰 京子, 国内, 口頭発表(一般), 2024年12月, 2024年12月07日2024年12月07日, 第7回 JAAL in JACET 学術交流集会, 京都市(日本), 大学英語教育学会(JACET), 一般発表, 第一発表者
-
大学英語教育における AI の活用と実践ワークショップ(「ChatGPT 初心者 による使用実践:教員と学生による利用例」)
松岡 弥生子・ 小張 敬之・今井 典子・畠山 由香子・戸田 博之・ショーン ホワイト, 国内, シンポジウム・ワークショップ パネル(公募), 2024年12月, 2024年12月07日2024年12月07日, 第7回 JAAL in JACET 学術交流集会, 京都市(日本), 大学英語教育学会(JACET), 一般発表, 共著者
-
Do human ratings correlate with AWE scores? Examining the essays with high and low AWE scores
HATAKEYAMA Yukako, 国外, 口頭発表(一般), 2024年08月, 2024年08月28日2024年08月30日, The 63rd JACET International Convention, Nagoya, Japan, The Japan Association of College English Teachers (JACET) , 一般発表, 第一発表者
-
Did an English course on SDGs lead to L2 learners' change in intercultural communicative competence? Mix-method research for elucidating learner perceptions
HATAKEYAMA Yukako, 国外, 口頭発表(一般), 2024年08月, 2024年08月11日2024年08月16日, 21st AILA World Congress, Kuala Lumpur (Malaysia), International Association of Applied Linguistics, 一般発表, 第一発表者
-
How does feedback type affect the quality of L2 writers’ revised essays? Comparison of peer feedback, AWE, and the two combined
HATAKEYAMA Yukako, 国外, 口頭発表(一般), 2024年03月, 2024年03月11日2024年03月13日, 58th RELC Internacional Conference, Singapore, Southeast Asian Ministers of Education Organization (SAMEO) Regional Language Center (RELC), 一般発表, 第一発表者
外部資金等受入(教育・社会貢献の外部資金を含む) 【 表示 / 非表示 】
-
ピアレビューが学習者のライティング力・批判的推敲力に与える影響
基盤研究(C), 2022年度, 500,000千円
-
ピアレビューが学習者のライティング力・批判的推敲力に与える影響
基盤研究(C), 2021年度, 700,000千円
-
ピアレビューが学習者のライティング力・批判的推敲力に与える影響
基盤研究(C), 畠山 由香子, 2020年度, 1,100,000千円
学術団体の役員、委員等としての貢献 【 表示 / 非表示 】
-
大学英語教育学会 第1号事業委員会(JAAL in JACET担当)
2023年06月 - 現在,副委員長, 学会・研究会等, 国内
-
2024年10月 - 現在,副会長, 学会・研究会等, 国内
-
日本メディア英語学会
2022年10月 - 2024年10月,理事, 学会・研究会等, 国内
-
大学英語教育学会 研究促進委員会
2021年04月 - 2023年05月,委員, 学会・研究会等, 国内
-
2024年04月 - 現在,副委員長, 学会・研究会等, 国内